stichting veilig ontwerp en beheer advertentie
Dit is een advertentie

In een serie interviews laten we CPTED-experts aan het woord over de 1,5 meter-samenleving. Welke ontwikkelingen zien de experts in hun vakgebied en hoe werken we aan een veilige 1,5 meter-samenleving? Deze keer met Marcel van der Ent, Security Manager bij Nederlandse Spoorwegen (NS).

 

Welke invloed heeft het coronavirus de afgelopen tijd gehad op jullie organisaties?

Grote invloed. Beperkte dienstregeling, veel minder reizigers, winkels op stations dicht en veel minder geüniformeerd personeel aanwezig op de stations. Dus ook veel minder sociaal toezicht en toezicht door medewerkers. Met als gevolg meer overlast van groepen jeugd en daklozen die het station als een ontmoetingsplek dan wel onderdak zagen.

Daarnaast waren er veel demonstraties, maar geen mooie evenementen met veel bezoekers/reizigers zoals Eurovisie Songfestival, F1, bekerfinale, Europees kampioenschap voetbal, etc.

Gedurende de afgelopen maanden zijn er diverse (veiligheids)maatregelen getroffen hierop. Inmiddels is de dienstregeling weer langzaam naar het oude niveau.

 

Welke ontwikkelingen op het gebied van Veilig Ontwerp en Beheer hebben jullie de afgelopen tijd waargenomen?

Wij hebben als NS diverse maatregelen genomen, vooral op fysiek gebied. Dit betreft het afsluiten van toegangen, abri’s, toiletten, afzetten zitgelegenheden waar veel overlast plaatsvond, gericht cameratoezicht, etc. Door afwezigheid van reizigers en personeel werd ook de reeds bestaande overlast/criminaliteit veel zichtbaarder.Daarna zijn de stations Covid-19 proof gemaakt d.m.v. stickers (1,5 mtr, looprichtingen, dragen mondkapje, etc). Door dichte winkels hadden we wel minder last van diefstallen en door ontbreken van buitenlandse toeristen waren er minder bagagediefstallen.

 

Denken jullie dat deze crisis blijvende gevolgen heeft voor onze manier van leven en werken?

NS verwacht pas rond 2024-2025 op het oude niveau van reizigersaantallen te zijn. Er zijn nu veel forenzen die thuiswerken en dat (gedeeltelijk) blijven doen. Korte reizen zullen mogelijk meer met de fiets worden afgelegd en zo lang er geen goed werkzaam vaccin is, zullen we bepaalde maatregelen ook in het OV nog lang houden. Voor ons geüniformeerd Service- en Veiligheidspersoneel is middels een aangepast handelingsperspectief het werken op de stations en treinen al aangepast.

 

Hoe waarborgen we een veilige 1,5 meter-samenleving?

Het waarborgen van een veilige 1,5 meter-samenleving zal een hele uitdaging worden/blijven in het OV. Het OV heeft zijn fysieke beperkingen. Zo zal mogelijk ook op de perrons het mondkapje verplicht kunnen worden als het aantal reizigers weer aantrekt en men de 1,5 meter niet kan waarborgen. In de voertuigen is deze afstand al losgelaten met de verplichting van het mondkapje.

 

Welke bijdrage kan Veilig Ontwerp en Beheer volgens jullie leveren?

Door OV-bedrijven te voorzien van goede en bruikbare adviezen m.b.t. het gebruik van de beschikbare ruimte.

 

Wil je ook je ervaringen over de 1,5 meter samenleving delen met het netwerk van de SVOB? Neem dan contact op via communicatie.svob@gmail.com

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reacties (0)